Untukmu... Lelakiku!

Di akhirat nanti ada 4 golongan laki-laki yang akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yang tidak memberikan hak kepada wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1.Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajari sholat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia saja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya. (Duhai lelaki yang bergelar ayah, bagaimanakah keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarinya sholat & shaum? menutup aurat? pengetahuan agama? Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahanam.)


Untuk ayahQ : Terima kasih atas bimbingan dan motivasinya selama ini ... I LOVE YOU SO MUCH MY DADDY!!!!!

2.SuaminyaApabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim dimana sholatnya tidak pernah ditunda, shaumnya tidak ditinggalkan, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka. (Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah keadaan isteri tercintamu sekarang? Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari’at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di ‘taman’ neraka sana)

Untuk suamiku kelak (sekarang belum ketemu sih!) : Saling MENJAGA dan MENGINGATKAN ya!!! Mari kita bangun "surga" di dunia.. agar kita bisa bersama lagi si surga abadi-Nya kelak..

3.Abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja dan adiknya dibiar melenceng dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak. (Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jangan hanya menjaga amalmu, dan ingat …kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak…jika membiarkan adikmu bergelimang dengan maksiat… dan tidak menutup aurat.)

Untuk brotherQ terchayank : Makasih ya atas kasih sayangmu kepada adikmu yang satu ini.. Luph You Bro!!! (KANGEN NIH..padahal kemarin dikau habis dari kost!!! Btw, KAPAN NIKAH, BRO!! Daku dah pengin jadi dipanggil TANTE nih!)


4.Anak2 lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram di sisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran. Mengumpat, memfitnah, mengata-ngatai dan sebagainya…maka anak itu akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak….dan nantikan tarikan ibunya ke neraka. (Duhai anak2 lelaki…. sayangilah ibumu….nasihatilah dia jika salah atau lupa…. karena ibu juga insan biasa… tak lepas dari melakukan dosa… selamatkanlah dia dari menjadi ‘kayu api’ neraka….jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi temannya.)
Untuk anakku kelak : Jadi anak yang sholih ya!! Kalian kan jadi MUTIARA TERINDAH dalam hidup ini...

Lihatlah…..betapa hebatnya tarikan wanita bukan saja di dunia, malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.
Firman Allah S.W.T; “Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu…”
(sumber : dari web seorang teman, dengan perubahan tata penulisan)

(Tulisan ini diposting pada bulan April 2009 di blog sebelumnya)
Aisya Avicenna

0 komentar:

Posting Komentar

Jejak Karya Aisya Avicenna

Jejak Karya Aisya Avicenna